retriever medianieuws

In het verlengde van de Retriever mediadatabase publiceren we hier het belangrijkste medianieuws. Hierin schrijven we over nieuwe lanceringen en grote wijzigingen in het medialandschap, altijd onder vermelding van de informatie die je nodig hebt om succesvolle mediacampagnes op te stellen. Volg het Retriever medianieuws en je kunt direct inspelen op de laatste ontwikkelingen.

Cross Media Nederland breidt haar portfolio uit

17 oktober 2019  

Cross Media Nederland is vanaf 1 september 2019 verantwoordelijk voor de advertentieacquisitie van een groot deel van het media- en eventportfolio van SDU. Hierdoor breidt Cross Media Nederland haar portfolio uit met titels binnen de juridische, fiscale en overheidssector. Een greep uit deze titels: Advocatie.nl, VNG magazine en Gemeente.nu.

Kek mama breidt print-edities uit

15 oktober 2019  

De titel Kek Mama van Sanoma investesteert in print. De titel verhoogt de frequentie van 13x naar 16x per jaar. De uitgever geeft aan dat de nieuwe online doelgroep die ze de laatste jaren hebben aangeboord via kekmama.nl ook interesse toont voor een papieren editie. De 16 edities bestaan uit 12 reguliere edities en 4 themanummers. Voor 2020 zijn de thema’s ‘ontaarde moeders’, zomer, liefde & sex, en winter.

Belangrijke wijzigingen huis-aan-huisbladen portfolio van DPG Media

15 oktober 2019  

DPG Media heeft haar huis-aan-huisbladen portfolio drastisch aangepast. Zo heeft de uitgever diverse titels aan BDUmedia verkocht. In deze gebieden volgt per 1 november a.s. met hen een samenwerking. Zo vormen bijvoorbeeld in de regio Gelderland de nieuwe samenwerkende titels samen het pakket Achterhoek Combinatie Totaal (EAN). Ook zijn andere combinatiepakketten gewijzigd van samenstelling doordat titels zijn verkocht. Bovendien maken nieuwe samenwerkende titels geen deel uit van de bestaande DPG Media-pakketten. In Retriever zijn alle nieuwe proposities gepubliceerd.

Value Zipper in OOH

11 oktober 2019  

Sinds kort verkoopt Value Zipper naast magazines en online ook verschillende Out of Home mogelijkheden. De nieuwe mogelijkheden worden vanuit het nieuwe zusterbedrijf ‘Value Zipper Out of Home’ aangeboden. Bij deze nieuwe mediatak kan nu ook Digitale Toiletreclame, Mobiele Billboards, Snelwegmast Reclame en Steigerdoekreclame worden ingekocht. Value Zipper Out of Home neemt de exploitatie hiervan uit handen voor verschillende OOH exploitanten.

Business Insider & Sublime presenteren: Ondernemers van de Vooruitgang

9 oktober 2019  

Het landelijke radiostation Sublime en de zakelijke nieuwswebsite Business Insider bundelen hun krachten en hebben 30 september jl. ‘Ondernemers van de Vooruitgang’ gelanceerd. Ondernemers van de Vooruitgang belicht nieuws waarin economische en maatschappelijke vooruitgang hand in hand gaan. Van disruptieve startups, trendsettende ondernemers, tot impactvolle oplossingen van grote bedrijven. Het nieuwsbulletin is maandag tot en met donderdag tussen 17.30 en 18.30 te beluisteren op Sublime en te lezen op Businessinsider.nl. Partnership mogelijkheden vind je in Retriever.

Ngage Media en Interbest verder als Ocean Nederland

3 oktober 2019  

Ngage Media en Interbest gaan per heden (3 oktober 2019) verder als Ocean Nederland. Met 285 groot formaat schermen op 168 locaties heeft Ocean een nationale propositie met een dagelijks bereik van meer dan 20 miljoen contacten. De komende periode zal in het teken staan van onder andere een vernieuwde pricing strategie. Vanaf begin 2020 zal Ocean Nederland werken vanuit een nieuw kantoor in Amsterdam.

Nieuwe NOM oplagecijfers: magazines stabiel

1 oktober 2019  

De nieuwe oplagecijfers (jaargemiddelden) van NOM over de periode 2018 Q3 tot en met 2019 Q2 zijn in Retriever verwerkt.

Retriever heeft gekeken naar de trend in oplages bij de magazines. Hiervoor zijn titels geanalyseerd die zowel nu, als ook precies een jaar geleden in het NOM onderzoek meeliepen. In totaal is in deze groep magazines de gemiddelde oplagedaling het afgelopen jaar -3%. (Gemeten periode: 2018 Q3 – 2019 Q2 t.o.v. dezelfde periode een jaar geleden 2017 Q3 – 2018 Q2/ 141 magazines)

Als we kijken naar de nieuwe meetperiode ten opzichte van de vorige, dan is er in de totale oplage nu een kleine oplagedaling te zien van -1%. (Gemeten periode: 2018 Q3 – 2019 Q2 t.o.v. de vorige periode 2018 Q2 – 2019 Q1/ 147 magazines).

Natuurlijk zijn er altijd titels die het meer dan gemiddeld goed doen:

De top 3 titels die het afgelopen jaar grote oplagestijgingen laten zien zijn: Donald Duck Junior (+27%), Royalty (+19%) en Esquire (+16%). (Gemeten periode: 2018 Q3 -2019 Q2 t.o.v. dezelfde periode een jaar geleden 2017 Q3 – 2018 Q2).

De top 3 titels die ten opzichte van de vorige meet-periode een grote oplagestijging laten zien zijn: Royalty (+24%), De Smaak van Italie (+6%) en Zo Zit Dat (+5%). (Gemeten periode: 2018 Q3 -2019 Q2 t.o.v. het vorige kwartaal 2018 Q2 – 2019 Q1).

Nujunior.nl, nieuwssite voor kinderen

24 september 2019  

Sanoma heeft 19 september jl. NUjunior.nl gelanceerd. De site is gericht op basisschoolleerlingen, in de leeftijd van 7 tot 12 jaar, die willen weten wat er in de wereld gebeurt. Op hetzelfde moment heeft de nieuwssite checkNU geintoduceerd, een apart kanaal op Instagram dat het nieuws relevant, toegankelijk en begrijpelijk maakt voor jongeren op de middelbare school. Naast de site verschijnt 12 november a.s. NUjunior printspecial. Er zijn verschillende advertentiemogelijkheden, deze kun je vinden in de database Retriever.

SMAAKmag. voor Rotterdam regio gelanceerd

20 september 2019  

Uitgeverij Kyosei B.V. lanceert in samenwerking met Veenman+ en Carenza de titel SMAAKmag., met als ondertitel ‘lekker Rotterdam’s’. Deze nieuwe culi-titel richt zich op alle food-liefhebbers in de regio Rotterdam Rijnmond en verschijnt zowel in print als online. Het magazine verschijnt 23 september a.s. voor het eerst en daarna 4x per jaar in een oplage van 5.000 exemplaren. De kosten voor 1/1 pagina full colour bedragen 1.375 euro.

Gaspedaal.nl en AutoTrack.nl nu onder Automotive Mediaventions B.V.

20 september 2019  

DPG Media en TMG zijn een joint venture aangegaan wat betreft het automotive domein. De online platformen Gaspedaal.nl (TMG) en AutoTrack.nl (DPG Media) vallen per heden onder Automotive Mediaventions. De sites zijn complementair aan elkaar en bedienen grotendeels verschillende typen consumenten en zakelijke klanten. Waar Gaspedaal het beschikbare auto-aanbod in Nederland vertoont, biedt AutoTrack extra checks, informatie en zekerheden rondom de aangeboden auto’s.