retriever medianieuws

In het verlengde van de Retriever mediadatabase publiceren we hier het belangrijkste medianieuws. Hierin schrijven we over nieuwe lanceringen en grote wijzigingen in het medialandschap, altijd onder vermelding van de informatie die je nodig hebt om succesvolle mediacampagnes op te stellen. Volg het Retriever medianieuws en je kunt direct inspelen op de laatste ontwikkelingen.

(advertorial) Whitepaper: Tips voor een succesvolle campagne in de wachtkamer

20 oktober 2022  

Hebben jouw opdrachtgevers een boodschap over gezondheid en wil je de doelgroep bereiken op het juiste moment?
De wachtkamer is de uitgewezen plek voor gezondheidscampagnes. In deze betrouwbare omgeving staat de doelgroep open voor gezondheid, voorafgaand aan een consult met de zorgprofessional.

Lees meer over hoe je een succesvolle campagne opzet in de wachtkamer.

DPG Media neemt Kidsweek en Samsam over

24 november 2022  

De titels Kidsweek, Kidsweek in de Klas en Samsam van Sijthoff Media worden per 1 december a.s. onderdeel van DPG Media. Kidsweek brengt elke week nieuws uit binnen- en buitenland, maar dan zo geschreven dat het voor kinderen begrijpelijk en leuk is om te lezen. Het nieuws wordt afgewisseld met luchtigere rubrieken, zoals dierennieuws, weetjes, moppen en puzzels. Samsam schrijft artikelen en lessen over duurzame ontwikkeling, cultuur, identiteit en mensenrechten voor de doelgroep van 8 tot 12 jaar. De merken Kidsweek, Kidsweek in de Klas en Samsam bereiken wekelijks meer dan 164.000 kinderen, ouders en leerkrachten. Met deze overname breidt DPG Media haar kidsportfolio uit dat nu bestaat uit Donald Duck, Tina en ZoZitDat.

Haarlems Weekblad, de Heemsteedse Courant en lokaalaanzee.nl stoppen

22 november 2022  

De huis-aan-huisbladen Haarlems Weekblad en de Heemsteedse Courant van BDUmedia verschijnen vandaag voor het laatst. De websites blijven actief tot het einde van het jaar. Ook LokaalaanZee.nl, een lokaal platform dat online nieuws over IJmuiden, Bloemendaal en Zandvoort brengt, stopt aan het einde van het jaar. De directie van uitgever BDUmedia heeft hiertoe besloten om bedrijfseconomische redenen.

Nieuw Nationaal Luisteronderzoek officieel van start in januari 2023

17 november 2022  

In januari 2023 start het Nationaal Media Onderzoek (NMO) met het luisteronderzoek. Daarmee stopt per 1 januari 2023 het huidige Nationale Luisteronderzoek (NLO) van PMA, BvA, Audify en NPO. Het NMO is een samenwerking van NLO, Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO) en VINEX (internet exploitanten). Kantar en Ipsos voeren het onderzoek uit; GFK stopt daarmee met het luisteronderzoek. Op woensdag 1 februari 2023 zal de eerste rapportage van het NMO-luisteronderzoek worden gepubliceerd met een rapportage over 4 weken in januari 2023, waarna elke week op woensdagen de cijfers worden gerapporteerd. Lees het volledige persbericht.

GPMedia lanceert het Vaktijdschrift: Fish&Co

14 november 2022  

GPmedia BV heeft 11 november jl. de titel Fish&Co gelanceerd. Vaktijdschrift Fish&Co verschijnt 2x per jaar. Belangrijke redactionele thema’s zijn machines, productielijnen, automatisering, controle & inspectie, hygiëne en voedselveiligheid, productontwikkeling, verpakkingen en verpakkingsmachines, vakbeurzen en -evenementen, wegen & etiketteren, software en digitalisering. Aanvullend op de printedities publiceert Fish&Co dagelijks nieuwsberichten op de website en LinkedIn. Ook verstuurt Fish&Co meerdere keren per jaar een digitale nieuwsbrief. De online activiteiten bieden volop mogelijkheden voor cross-channel-publicaties, video-embedding en interactieve promotieacties. Fish&Co wordt verspreid op basis van betaalde abonnementen, aangevuld met een gratis verspreiding binnen de doelgroep. De totale oplage is 1.578 exemplaren.

Motor.nl Media Company, de nieuwe naam van PiTE Media

9 november 2022  

PiTE Media B.V. heeft per 1 november jl. een andere naam. Het bedrijf zal al zijn activiteiten voortzetten onder de nieuwe bedrijfsnaam Motor.NL Media Company. De titels MOTO73, Promotor en Motor.nl vallen onder Motor.nl Media Company. Informatie en inspiratie voor iedereen met een passie voor motoren. MOTO73 wordt 22x per jaar verspreid in een oplage van 150.000 exemplaren. Promotor wordt 10x per jaar verspreid in een oplage van 110.000 exemplaren.

Retriever buzzword: NFT

2 november 2022  

De laatste trends, termen en tactieken uit het mediavak: Retriever Buzzwords is het duidelijkste overzicht van de onduidelijkste marketingtermen. Glashelder uitgelegd.

Een non-fungible token (NFT) is een digitaal eigendomsbewijs dat, net als cryptogeld zoals bitcoin, met een cryptografisch bewijs kan worden overgedragen aan een ander. Het verschil is dat een NFT niet-uitwisselbaar en uniek is, omdat het token verwijst naar een uniek object, of dat nu digitaal of fysiek is. lees verder…

Azerion breidt uit met de overname van Mmedia B.V.

31 oktober 2022  

Azerion heeft 24 oktober jl. [M]media overgenomen. [M]media bereikt vooral de doelgroepen binnen de thema’s sport-, lifestyle- en automotive. Azerion versterkt hiermee in Nederland zowel het publishing aanbod alsook de expertise van het team op het gebied van advertentieverkoop, search engine optimization, branded content en social media marketing. Het Azerion tech-platform helpt de klanten van [M]media om meer waarde uit hun bestaande partnership te halen. Voorlopig blijft [M]media de huidige naam hanteren.

Uitgeverij Alea Publishers start met platform BeverageNL

27 oktober 2022  

Uitgeverij Alea Publishers is 18 oktober jl. gestart met een nieuw platform voor de hele drankensector: BeverageNL. Dit betekent dat More than Drinks!, wat zich vooral richtte op de slijtersbranche, verdwijnt. Alea Publishers wil in verschillende sectoren van de food&drinks-branche niet alleen de retail bedienen, maar de hele keten. Het online platform BeverageNL is gericht op de hele drankenbranche. Van (non)alcoholische dranken zoals wijn, bier en sterk, frisdranken, koffie en thee tot zuiveldranken en zuivelvervangers.

Nieuwe cijfers MMA Social Media Monitor in Retriever

27 oktober 2022  

In Retriever zijn de MMA Social Media Monitor Q3 2022 cijfers gepubliceerd. Bij de deelnemende magazinemerken publiceren we het aantal volgers op social mediakanalen. Op de meeste social mediakanalen stabiliseert het aantal volgers. Alleen TikTok (+5%), Youtube (+2%) en Pinterest (+2%) laten een kleine groei zien. De social mediakanalen van de magazinemerken komen in totaal op 19,6 miljoen volgers.

Sanders Media neemt 5 titels over van BDUvakmedia

27 oktober 2022  

Per september jl. heeft Sanders Media B.V. vijf vakbladen met bijbehorende websites overgenomen van BDUvakmedia. Het gaat om de titels: Natuursteen (voor de totale natuursteenbranche), Land+Water (voor civiel- en milieutechnici), KlusVisie (voor het professionele klussen- & onderhoudsbedrijf), PI Project & Interieur (over interieurarchitectuur en interieurproducten voor de totale projectmarkt kantoren, horeca- en winkelinterieurs en diverse openbare gebouwen) en Timmerfabrikant (voor timmerfabrikanten en aannemers met een eigen timmerafdeling).