Retriever medianieuws

In het verlengde van de Retriever mediadatabase publiceren we hier het belangrijkste medianieuws. Hierin schrijven we over nieuwe lanceringen en grote wijzigingen in het medialandschap, altijd onder vermelding van de informatie die je nodig hebt om succesvolle mediacampagnes op te stellen. Volg het Retriever medianieuws en je kunt direct inspelen op de laatste ontwikkelingen.

St. Andreasklokje

Het lokale weekblad St. Andreasklokje overgenomen door Maas Media Plus

In juli 2025 heeft Maas Media Plus het lokale weekblad St. Andreasklokje in Velden overgenomen van Grafilom. Sindsdien geeft de uitgever naast Maasdorpen in Arcen en Lomm ook deze titel uit. Samen bereiken de bladen ongeveer 2.800 huishoudens in de drie Venlose kernen. Beide verschijnen wekelijks in A5-formaat. St. Andreasklokje heeft een oplage van 1.010 exemplaren en wordt verspreid aan abonnees in Velden, grotendeels afkomstig uit de kerkelijke gemeenschap. De titel, die van oorsprong een parochieblad is, bevat lokale nieuwsberichten en aankondigingen voor inwoners van alle leeftijden.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Nederland in Business

Nieuw: Nederland in Bussiness

Op 30 oktober 2025 wordt Nederland in Business gelanceerd, een nieuwe titel van In Business Network. Het magazine verschijnt twee keer per jaar, in print en online, met een oplage van 5.000 per editie en een bereik van 25.000. Nederland in Business biedt een podium voor ondernemend Nederland en richt zich op CEO’s, ondernemers en leiders die willen groeien, verbinden en impact maken. Het platform combineert scherpe content met kleinschalige ontmoetingen binnen het netwerk.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Paramount, a Skydance Corporation

Paramount Global wordt Paramount, a Skydance Corporation

Paramount Global is 7 augustus jl. overgenomen door Skydance en RedBird Capital en gaat verder onder de naam Paramount, a Skydance Corporation. David Ellison is benoemd tot CEO. De focus komt te liggen op technologische innovatie, storytelling en streaming via Paramount+ en Pluto TV. Voor de Nederlandse markt blijven de gevolgen vooralsnog beperkt: Paramount blijft hier actief via de betaalde streamingdienst SkyShowtime, een joint venture met NBCUniversal. Ad Alliance B.V. verzorgt in Nederland de advertentieverkoop van Paramount Network en paramount.nl.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BBC NL+

BBC Studios introduceert streamingdienst BBC NL+

BBC Studios heeft de nieuwe streamingdienst BBC NL+ gelanceerd. De dienst ging begin mei 2025 live en is beschikbaar via NLZIET en KPN TV+. Kijkers in Nederland hebben nu on-demand toegang tot Britse series, documentaires, lifestyleprogramma’s, comedy en soaps — allemaal met Nederlandse ondertiteling. BBC NL+ fungeert als een digitale aanvulling op het lineaire kanaal BBC NL (voorheen BBC First), dat sinds 15 mei onder de nieuwe naam uitzendt. De dienst is volledig geïntegreerd in het standaardaanbod van NLZIET en richt zich op kijkers die online content consumeren. Voor adverteerders biedt BBC NL+ extra bereik, waarbij Talpa Media verantwoordelijk is voor de advertentieverkoop van zowel BBC NL als BBC NL+.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
SUMMIT

Lancering SUMMIT: nieuw B2B-platform voor zakenreizen en MICE

SUMMIT is een B2B-platform voor zakenreizen en MICE, bestaande uit een printmagazine, online content en een nieuwsbrief. Het richt zich op professionals uit de reis-, event- en hospitalitysector. De Engelstalige uitgave verschijnt vanaf eind september 2025 vier keer per jaar in een oplage van 6.000 exemplaren. De doelgroep bestaat uit hoogopgeleide, digitaal onderlegde lezers tussen de 30 en 60 jaar, werkzaam als travelmanager, eventplanner of inkoper. Circa 70% van de verspreiding vindt plaats in Nederland en 30% in België en Luxemburg. Het digitale platform summitbenelux.com en de SUMMIT newsletter in de zijn zomer 2025 gelanceerd. In België valt SUMMIT onder TRAVelMedia Belux.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NextGen Media

Education Media wordt NextGen Media: nieuwe naam, vertrouwd bereik

Education Media van Bauer Media Outdoor Nederland slaat een nieuwe weg in. Met een nieuwe naam en eigentijdse vormgeving gaat het netwerk verder als NextGen Media. NextGen Media is actief op meer dan 300 onderwijslocaties in Nederland en richt zich op de jonge doelgroep van 12 tot 24 jaar. Het netwerk bestaat uit zo’n 245 digitale schermen en meer dan 1.450 analoge reclamevakken, geplaatst op drukbezochte plekken binnen scholen zoals aula’s en kantines. Sinds 1 januari 2024 geldt op veel scholen een telefoonverbod, waardoor jongeren minder visueel worden afgeleid. Hierdoor krijgt de (D)OOH-content op scholen mogelijk meer aandacht.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
platform Famme geïntegreerd in J/M Ouders

Famme en J/M Ouders bundelen content op één platform

Per 1 augustus 2025 wordt het platform Famme geïntegreerd in J/M Ouders, beide onderdeel van Mediahuis Nederland. De samenvoeging brengt de content van de websites samen op één platform, gericht op ouders van kinderen van 0 tot 18 jaar. J/M Ouders richtte zich tot nu toe met name op ouders van kinderen vanaf 4 jaar, terwijl Famme inhoud biedt die relevant is voor de periode van zwangerschap tot en met de peuterleeftijd. Door de combinatie ontstaat een breder informatief aanbod over opvoeding en ouderschap. De samengevoegde website blijft online actief onder de naam J/M Ouders.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Love Nature

Ad Alliance verzorgt advertentieverkoop voor Love Nature

Ad Alliance is vanaf 1 september verantwoordelijk voor de advertentieverkoop van Love Nature, de internationale natuurzender van het wereldwijde mediabedrijf Blue Ant Media. Love Nature biedt hoogwaardige natuur- en wildlife documentaires en is in Nederland beschikbaar via Ziggo, KPN, Canal Digital en ONLINE.nl. Ad Alliance verzorgt de reclame-exploitatie in Nederland.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
VNG Magazine

SGNM verzorgt advertentieverkoop VNG Magazine

SGNM is per direct verantwoordelijk voor de advertentieverkoop van VNG Magazine. Voorheen lag de exploitatie bij Cross Media Nederland. De titel richt zich op lokale bestuurders, directeuren, afdelingshoofden en gemeentelijke ambtenaren vanaf schaal 10 binnen Nederlandse gemeenten. Onlangs schreef de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een aanbesteding uit voor de volledige productie en redactie van het vernieuwde magazine. Sabel Communicatie mag die nu uitvoeren. Voorheen werd de uitgave verzorgd door Sdu. In 2025 verschijnen nog drie edities en vanaf 2026 is de frequentie acht keer per jaar in een oplage van 14.000 exemplaren.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Kompas Network

Startpagina Home & Thema’s gaat verder als Kompas Network

Vanaf augustus 2025 voert Kompas Publishing een naamswijziging door waarbij Startpagina Home & Thema’s verdergaat onder de naam Kompas Network. De wijziging wordt gefaseerd doorgevoerd.

Met deze stap sluit Kompas Publishing beter aan bij de ontwikkeling van het bedrijf tot een veelzijdig online medianetwerk. Onder de nieuwe naam vallen meer dan twintig titels verdeeld over zes thematische pijlers: lifestyle, senioren, gezinnen, onderwijs, shopping en fietsen.

De bekende website startpagina.nl blijft gewoon actief en ongewijzigd. De wijziging betreft enkel de organisatie- en netwerknaam achter het platform. Kompas Network benadrukt hiermee zijn rol als verbindend en inhoudelijk sterk netwerk met aandacht voor bereik, content en performance.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BMO heeft netwerkpartner 2C overgenomen

Netwerk 2C volledig in handen van Bauer Media Outdoor

Bauer Media Outdoor Nederland (BMO) heeft netwerkpartner 2C overgenomen. Voorheen beheerde 2C de contracten en voerde BMO (voorheen Clear Channel) in sommige regio’s al de verkoop uit. Door de overname, die op 1 april 2025 officieel werd afgerond, heeft BMO nu zowel het beheer als de exploitatie van deze objecten in eigen hand.

Adverteerders kunnen voortaan rechtstreeks bij BMO terecht voor campagnes in dit uitgebreide buitenreclamenetwerk. De overname verandert voorlopig niets voor klanten, maar biedt wel nieuwe toekomstkansen en sluit aan bij BMO’s strategie om te investeren in efficiëntie, stabiliteit en digitale groei.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
ESPN YouTube

Ad Alliance krijgt verkooprechten ESPN YouTube-content

Ad Alliance breidt per seizoen 2025/2026 de samenwerking met The Walt Disney Company uit en gaat ook de advertentieverkoop verzorgen rond de YouTube-content van sportzender ESPN. Het betreft onder meer hoogtepunten, analyses en interviews rondom de VriendenLoterij Eredivisie.

De uitbreiding maakt deel uit van de bestaande samenwerking tussen beide partijen. Adverteerders krijgen daarmee via Ad Alliance toegang tot een breder Total Video-aanbod, inclusief lineaire zenders, apps, web en nu ook het YouTube-kanaal van ESPN. Dit kanaal had in 2024 meer dan 161 miljoen weergaven en telt ruim 650.000 abonnees.Met deze toevoeging biedt Ad Alliance één aanspreekpunt voor advertentiecampagnes rondom ESPN-content op alle platformen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
HBO Max en Ad Alliance introduceren Dynamic Ad Replacement (DAR)

Gepersonaliseerde reclame tijdens livestreams van sportevenementen op HBO Max

HBO Max en Ad Alliance introduceren binnen de Sport add-on van HBO Max Dynamic Ad Replacement (DAR). Deze technologie maakt het mogelijk om advertenties in livestreams te vervangen door gepersonaliseerde versies, afgestemd op het profiel en de interesses van de kijker.

DAR wordt toegepast tijdens grote sportevenementen zoals Wimbledon, de Tour de France, de Vuelta, het US Open en live-uitzendingen van UFC-gevechten. De technologie zorgt voor een persoonlijkere kijkervaring en past binnen het zogenoemde SAVOD-model (subscription and ad-supported video on demand), waarbij streamingdiensten abonnementen combineren met reclame. DAR is onderdeel van het Streaming TV pakket.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Zomers groot Leeuwarden

Nieuwe maandtitel ‘Zomers groot Leeuwarden’ bij GrootMedia

GrootMedia heeft sinds mei een nieuwe maandtitel: Zomers groot Leeuwarden. Het magazine verschijnt van mei tot en met september elke maand huis-aan-huis in de gemeente Leeuwarden, in een oplage van 50.000 exemplaren. De uitgave is tot stand gekomen in samenwerking met Arcadia en het Leeuwarder OndernemersFonds. De redactie richt zich op lokale ontwikkelingen, mensen en activiteiten, met aandacht voor kunst, cultuur en regionale verhalen. De titel draagt bij aan het versterken van de gemeenschapszin onder inwoners van alle leeftijden.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
regionale edities van DPG Media

Wijzigingen in inzetbaarheid van enkele DPG Media-edities

Enkele regionale edities van DPG Media zijn niet langer afzonderlijk in te zetten als advertentiemogelijkheid, maar uitsluitend nog via een combinatieplaatsing. Voor AD Groene Hart betekent dit dat de edities Alphen, Woerden en Gouda voortaan alleen nog geboekt kunnen worden via AD Groene Hart alle edities (ADGH).

Ook bij het Brabants Dagblad zijn er wijzigingen: de edities ’s-Hertogenbosch | Zaltbommel en Boxtel zijn alleen nog in te zetten via Brabants Dagblad edities ’s-Hertogenbosch | Zaltbommel | Boxtel (BDBV). Daarnaast zijn de losse edities Oss e.o. en Uden | Veghel niet langer afzonderlijk inzetbaar, maar maken zij voortaan deel uit van de combinatie Brabants Dagblad edities Oss | Uden | Veghel (BDBQ). De edities blijven bestaan, maar zijn voor adverteerders uitsluitend nog bereikbaar via deze gecombineerde plaatsingen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NRC to Mediahuis

Mediahuis nv geeft abonnees van negen regionale dagbladen toegang tot NRC en omgekeerd.

Sinds 4 juli 2025 hebben abonnees van negen regionale dagbladen van Mediahuis Nederland automatisch toegang tot de digitale journalistiek van NRC, via nrc.nl en de NRC-app. Ook NRC-abonnees krijgen voortaan toegang tot de betrokken regionale titels.

De regeling geldt voor digitale abonnementen en omvat de volgende kranten: Dagblad van het Noorden, De Gooi- en Eemlander, De Limburger, Friesch Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant, Leeuwarder Courant en Noordhollands Dagblad. Mediahuis wil met deze koppeling de regionale nieuwsvoorziening versterken met de nationale en internationale diepgang van NRC – en omgekeerd.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Kompas Publishing neemt Hi Label over

Kompas Publishing neemt Hi Label over

Kompas Publishing heeft de resterende aandelen van Hi Label verworven en is daarmee volledig eigenaar van het mediabedrijf. Eerder, in juni 2024, nam Kompas al een meerderheidsbelang. De overname past binnen de uitbreiding van het portfolio in het lifestylesegment.

Hi Label exploiteert titels als MAN MAN, FEM FEM, Girlscene, Pure Luxe, F1Max en Gewoonvoorhem.nl. Deze merken richten zich op thema’s als mode, verzorging, autosport en luxe, en bedienen doelgroepen van (jonge) mannen en vrouwen.

De redacties van Hi Label en Kompas Publishing worden geïntegreerd. De combinatie van content- en campagnestructuren moet leiden tot een eenduidiger aanbod binnen het netwerk. Ook vergroot de overname het bereik voor geïntegreerde campagnes via display, video en social media.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Overname RTL Nederland door DPG Media

Overname RTL Nederland door DPG Media officieel goedgekeurd

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ingestemd met de overname van RTL Nederland door DPG Media. Per 1 juli 2025 maakt RTL Nederland officieel deel uit van DPG. Met deze overname betreedt DPG Media de Nederlandse televisie- en streamingmarkt.

DPG belooft te investeren in lokale content en de uitbreiding van Videoland. Ook zijn afspraken gemaakt om onafhankelijke journalistiek te waarborgen, waaronder het oprichten van stichtingen voor RTL Nieuws en NU.nl. Sven Sauvé blijft CEO van RTL Nederland en treedt toe tot het Executive Committee van DPG Media.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
nieuw formaten Landleven en +Gezond

Formaatwijzigingen magazines Landleven en +Gezond

Roularta Media Nederland past het formaat aan van twee van haar titels. Vanaf editie 10, die verschijnt op 19 september 2025, komt Landleven uit in een nieuw formaat van 210 x 285 mm. Dit magazine biedt praktische informatie en inspiratie over buitenleven, tuinieren, koken en ambachten. Het weerspiegelt het echte landleven in Nederland. Landleven komt dit jaar met 11 reguliere edities en 6 Landleven Specials.

+Gezond heeft sinds juni 2025 een aangepast formaat van 202 x 267 mm (voorheen 220 x 275 mm). Het magazine brengt gezondheidstips, interviews met experts en herkenbare verhalen van lezers. +Gezond verschijnt 6 keer per jaar.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Nieuwe regionale FM-zenders

Regionale radio opnieuw ingedeeld: dit verandert er vanaf 1 september 2025

Vanaf 1 september 2025 verandert het regionale radiolandschap in Nederland. Door de veiling van de niet-landelijke commerciële FM- en DAB+-frequenties zijn de zenders en hun uitzendgebieden opnieuw verdeeld.

Het aantal FM-kavels is gehalveerd van 54 naar 27 en beter afgestemd op de digitale DAB+-indeling. Hierdoor ontstaat een efficiëntere en bredere dekking. Tien partijen hebben nieuwe vergunningen ontvangen die geldig zijn tot 2035. Onder hen bevinden zich bekende én nieuwe namen zoals GLXY Radio (hiphop, Randstad), Simone FM (nu in zes provincies), Grand Prix Radio (Zuid-Holland) en Sunrise FM.

Een belangrijke verandering is dat landelijke radiomerken geen regionale FM-frequenties meer mogen gebruiken. Daardoor verdwijnen bijvoorbeeld Radio 10 Brabant en Qmusic Limburg uit de ether in die regio’s.

De wijzigingen zorgen voor nieuwe advertentiemogelijkheden en bredere digitale dekking via DAB+.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
influencers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media

Ook micro-influencers voortaan onder mediatoezicht

Vanaf 16 juni 2025 vallen meer influencers onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. De eerdere drempel van 500.000 volgers vervalt, zodat ook kleinere influencers, zoals micro-influencers, binnen het toezicht vallen. Toezicht geldt voor video-uploaders op YouTube, Instagram of TikTok die minstens 24 video’s per jaar plaatsen, hier voordeel uit halen en staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Zij moeten transparant zijn over reclame, rekening houden met minderjarigen en duidelijk maken wie ze zijn. Dit past binnen de focus op een veilige online omgeving voor jongeren. Het Commissariaat werkt hierbij samen met andere toezichthouders en Europese partners.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Brand&Brandweer

Elma Media verzorgt vanaf juni 2025 de advertentieverkoop voor Brand&Brandweer

De uitgave van Brand&Brandweer van 16 juni 2025 is de eerste editie die onder verantwoordelijkheid van Kris Kras communicatie is verschenen. De titel werd eerder dit jaar, in maart 2025, overgenomen van de vorige uitgever Sdu.

Brand&Brandweer bestaat uit een vakblad, een digitale nieuwsbrief en een website. De publicatie richt zich op professionals binnen de brandweerkorpsen en de 25 veiligheidsregio’s, evenals op beleidsmakers en andere betrokkenen bij brandpreventie en -bestrijding.

Het magazine verschijnt acht keer per jaar in een oplage van 1.500 exemplaren op naam. De digitale nieuwsbrief bereikt eveneens 1.500 abonnees en wordt tien keer per jaar verzonden. De website, die vanaf 1 juli 2025 actief is, biedt aanvullende zichtbaarheid met onder meer banners en advertorials. De advertentieverkoop is per juni 2025 in handen van Elma Media.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Azerion en E Power Audio Sales

Samenwerking tussen Azerion en E Power Audio Sales

In mei 2025 kondigde het digitale mediaplatform Azerion aan zijn activiteiten in digitale audio-advertising uit te breiden via een reeks nieuwe samenwerkingen. Onder de betrokken partijen bevinden zich onder andere Radio France, LG Electronics, SoundCloud en – specifiek voor de Nederlandse markt – E Power Audio Sales.

De samenwerking met E Power Audio Sales richt zich op het versterken van het digitale audiobereik in Nederland. E Power Radio is een netwerk van radiozenders met regionale en landelijke dekking via FM, DAB+, online en kabel. Het netwerk omvat zenders zoals Arrow, KINK, TukkerFM, radioNL en bereikt maandelijks meer dan 4,5 miljoen luisteraars. E Power beschikt over ruime ervaring in het beheren van audioreclame. Door de krachten te bundelen, combineren beide partijen lokale marktkennis met technologische ondersteuning en distributiecapaciteit. Deze samenwerking maakt deel uit van de bredere strategie van het platform om zijn positie op de Europese markt voor digitale audio verder te versterken.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Avant Garde

Avant Garde na 14 jaar weer terug op de Nederlandse markt

Het tijdschrift Avant Garde zal vanaf oktober 2025 opnieuw verschijnen in Nederland. Het blad richt zich op onderwerpen als mode, kunst, design, lifestyle en cultuur. Avant Garde verschijnt twee keer per jaar in een oplage van 30.000 exemplaren. Het magazine zal beschikbaar zijn via boekhandels, kiosken, supermarkten en culturele instellingen. Naast de gedrukte edities zal het tijdschrift ook digitaal beschikbaar zijn. De advertentieverkoop wordt verzorgd door PBQ Media B.V. Daarnaast organiseert Avant Garde diverse events met advertentie- en sponsormogelijkheden.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Retriever Insight: Hoe zit het nu met… Google & Cookies?

Retriever Insight: Hoe zit het nu met… Google & Cookies?

Nieuwe uitdagingen, nieuwe kansen

De uitgestelde uitfasering van third-party cookies lijkt op het eerste gezicht een adempauze, maar onder de motorkap verandert het medialandschap snel. Nederlandse exploitanten zetten volop in op contextuele en first-party data-gedreven campagnes binnen kwalitatieve contentomgevingen zoals nieuws- en streamingplatformen. Zo blijven adverteerders hun doelgroepen effectief bereiken, ook zonder reliance op third-party cookies. Deze aanpak sluit bovendien goed aan bij hoe AI-platformen zoals ChatGPT content selecteren en aanbevelen.

Terug naar het begin

In januari 2020 kondigde Google aan dat het binnen twee jaar third-party cookies in Chrome zou uitfaseren, als onderdeel van het Privacy Sandbox-project. Die deadline werd meerdere keren opgeschoven – eerst naar 2022, daarna naar 2024 en uiteindelijk naar 2025. Op 22 april 2025 liet Google echter weten dat het die uitfasering uiteindelijk toch niet doorzet. In de plaats daarvan krijgen gebruikers meer controle via hun bestaande browserinstellingen. Chrome – met zo’n 57% marktaandeel in Nederland – blijft third-party cookies dus voorlopig ondersteunen. Dit in tegenstelling tot browsers als Safari en Firefox, waar dergelijke cookies al standaard worden geblokkeerd.

Wat betekent dat voor adverteerders en mediaplanners?

Voor adverteerders en mediaplanners blijven audience targeting en het meten van campagneprestaties via cookies in Chrome voorlopig beschikbaar. Tegelijk blijft de structurele verschuiving naar first-party data en contextuele targeting gewoon doorgaan. Dat is een reactie op strengere privacyregels, het toenemende aantal gebruikers dat cookies weigert en een gevolg van AI. Browserspecifiek plannen blijft essentieel: wat in Chrome werkt, werkt daarom nog niet in Safari of Firefox.

Let op: hoewel cookies voorlopig blijven, maakt AI het meten minder betrouwbaar. Steeds meer gebruikers navigeren via tools als ChatGPT, waardoor het moeilijker wordt om clicks en conversies naar de juiste bron te herleiden. Klassieke attributiemodellen vervagen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
V&VN Ambulancezorg

V&VN Ambulancezorg naar Elma Media

Het Vakblad V&VN Ambulancezorg en de bijbehorende digitale nieuwsbrief zijn overgedragen aan Elma Media. De uitgave wordt verzorgd in samenwerking met V&VN Ambulancezorg. Het magazine verschijnt vier keer per jaar en heeft een lezersdichtheid/bereik van circa 5.000 tot 6.000 lezers. De nieuwsbrief wordt eveneens vier keer per jaar verstuurd en bereikt 4.477 abonnees. Beide kanalen richten zich op professionals binnen de ambulancezorg, waaronder ambulanceverpleegkundigen, -chauffeurs, meldkamercentralisten en beleidsmakers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Retail digitaal netwerk

Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in samenwerking met Global Media & Entertainment

Kruidvat is begonnen met de landelijke uitrol van een Digital Out of Home (DOOH)-netwerk in 775 winkels. In de etalages worden digitale schermen geplaatst die zowel winkelbezoekers als voorbijgangers in de winkelstraat bereiken.

Global Media & Entertainment verzorgt de advertentieverkoop en ondersteunt adverteerders bij de campagne-inzet. De schermen van Kruidvat maken deel uit van het bredere 'Retail digitaal netwerk', waarin ook andere locaties zijn opgenomen.

De schermen worden momenteel gefaseerd uitgerold. Wekelijks worden ongeveer 50 schermen geplaatst. In augustus 2025 zullen naar verwachting 400 schermen operationeel zijn. De resterende 375 schermen worden in het eerste kwartaal van 2026 geïnstalleerd. Vanaf augustus start de reguliere verkoop.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Gezondnu

Pijper Media neemt Gezondnu over van MixCom Publish

Op 20 mei 2025 heeft Pijper Media de titel Gezondnu overgenomen van MixCom Publish B.V. Met deze overname breidt de uitgever haar portfolio uit binnen het segment gezondheid en leefstijl.

Gezondnu omvat een magazine dat zes keer per jaar verschijnt, een nieuwsbrief, socialmediakanalen en de website gezondnu.nl. De content richt zich op drie centrale thema’s: een gezond leven, een gelukkig leven en een groen leven.

De redactie werkt hiervoor samen met deskundigen uit diverse vakgebieden, waaronder wetenschap, natuurgeneeskunde, complementaire zorg en kennisinstituten, om betrouwbare en toegankelijke informatie te bieden.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Dag & Nacht en Tonny Media (Podimo)

Talpa Media verzorgt podcastreclame Dag & Nacht en Tonny Media

Vanaf 1 juni 2025 neemt Talpa Media exclusief de verkoop op zich van programmatic audio-advertenties en RON-campagnes voor alle podcasts van Dag & Nacht Media en Tonny Media, beide onderdeel van Podimo. De verkoop van native advertising en branded content blijft in handen van de podcastuitgevers zelf. Talpa Media verstevigt hiermee haar leidende positie als 'one stop shop' voor de inkoop van audiocampagnes op FM, DAB+, streaming audio en podcasts.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
VINTÁÁÁGE

VINTÁÁÁGE – Een nieuw magazine voor kennis en context rond vintage mode en lifestyle

PARLOUR MEDIA HOUSE heeft het magazine VINTÁÁÁGE gelanceerd. VINTÁÁÁGE richt zich op mode- en duurzaamheidsliefhebbers, van Gen Z tot millennials en ouder. De lezers zijn geïnteresseerd in diepgaande artikelen over vintage, circulariteit en modecultuur. Het magazine verschijnt 2x per jaar in een oplage van ongeveer 10.000 exemplaren. Het doel van VINTÁÁÁGE is het delen van kennis via een magazine en events. De experts zijn werkzaam in onder andere de mode-industrie, het onderwijs en de cultuursector. De advertentieverkoop wordt verzorgd door Georgette Koning.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Bauer Media Outdoor Nederland

Clear Channel Nederland is nu Bauer Media Outdoor Nederland

Clear Channel Nederland B.V. heet nu officieel Bauer Media Outdoor Nederland B.V., na de overname van Clear Channel Europe door de Duitse Bauer Media Group op 31 maart 2025. De activiteiten in Nederland blijven daarbij ongewijzigd. De Nederlandse organisatie maakt nu deel uit van Bauer Media Outdoor, dat in Europa beschikt over 110.000 locaties voor buitenreclame. Bauer Media is actief in zestien landen en heeft een mediaportfolio met onder meer 200 tijdschriftentitels en 150 radiostations. De nieuwe visuele identiteit wordt in Nederland de komende maanden gefaseerd ingevoerd.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Gonzo Circus

Gonzo (circus) neemt advertentieverkoop in eigen beheer

Uitgever Gonzo circus VZW neemt de advertentieverkoop in eigen beheer. Nieuwe aanvragen worden voortaan rechtstreeks afgehandeld. Virtùmedia blijft nog wel actief binnen het bestaande netwerk, maar behandelt geen nieuwe verzoeken meer. Gonzo (circus) is een onafhankelijk cultuurplatform met een kwartaalmagazine, digitale nieuwsbrief en website. Het magazine verschijnt in Nederland en België. De redactionele focus ligt op vernieuwende muziekgenres zoals hedendaags gecomponeerde muziek, elektronica, jazz, metal en experimentele pop. Daarnaast is er aandacht voor literatuur, film en beeldcultuur. De titel richt zich op een cultureel betrokken en creatief actief publiek. Advertentiemogelijkheden zijn beschikbaar in zowel print als digitale kanalen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Digitale schermen en totems in Stadshart Amstelveen

Ocean Outdoor breidt digitaal netwerk uit in Stadshart Amstelveen

Ocean Outdoor is begonnen met het plaatsen van digitale schermen in Stadshart Amstelveen. In april 2025 zijn de eerste twee grote schermen in gebruik genomen: één bij The Entrance, tegenover het Cobra Museum, en één bij The Rembrandthof in het winkelgebied. In totaal worden zeven grote digitale schermen en zestien digitale totems geplaatst. De verdere uitrol volgt in de komende maanden.

Deze uitbreiding maakt deel uit van een bredere herontwikkeling van Stadshart Amstelveen, waarin vergroening, uitbreiding en beleving centraal staan. Ocean Outdoor voert dit project uit in samenwerking met Unibail-Rodamco-Westfield (URW), bekend van onder andere Westfield Mall of the Netherlands.

De grote digitale schermen maken deel uit van het DIGITAL CITY PREMIUM-netwerk van Ocean Outdoor, gericht op hoge zichtbaarheid in drukbezochte stadscentra. De totems vallen onder het DIGITAL SMALL FORMAT-netwerk, met kleinere schermen op drukke stedelijke locaties.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
social video formats

Hearst Netherlands breidt aanbod socialvideoformats verder uit

Hearst Netherlands breidt haar aanbod aan vernieuwende redactionele socialvideoformats verder uit. In maart jl. introduceerde JAN vernieuwende formats, en inmiddels volgen ook Cosmopolitan, ELLE en Harper’s Bazaar met nieuwe initiatieven, afgestemd op hun specifieke doelgroepen. Van trending topics tot diepgaande verhalen – elk merk brengt deze onderwerpen op een eigen manier tot leven. De nieuwe redactionele social video formats verschijnen op TikTok en Instagram Reels en richten zich van food & drinks tot beauty en lifestyle, productervaringen en eventverslagen. De content wordt gepresenteerd door de redactieteams, met focus op authenticiteit en betrokkenheid.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
The MMA Social Media Monitor data for Q1 2025 have been published in Retriever

MMA Social Media Monitor 2025 Q1 gepubliceerd in Retriever

De nieuwste gegevens van de MMA Social Media Monitor voor het eerste kwartaal van 2025 zijn gepubliceerd in Retriever. Ze laten een sterke groei zien van vrouwenbladen op TikTok. Titels als LINDA., Vogue, Cosmopolitan, ELLE, Flow en &C zagen het aantal volgers flink toenemen. Het aandeel van TikTok groeide van 5% naar 8% en blijft daarmee het snelstgroeiende platform binnen de magazine media.

Naast deze opmars van vrouwenbladen op TikTok, verschuift ook het gebruik van andere platformen. Opvallend is de toename van volgers op Instagram onder opiniebladen en dagblad magazines, waarbij het platform steeds vaker als nieuwsbron wordt ingezet. Ook LinkedIn wordt hiervoor vaker gebruikt, terwijl X geen groei meer laat zien in volgersaantallen.

Facebook behoudt met 40% nog steeds het grootste aandeel, gevolgd door Instagram (33%) en TikTok (8%), dat inmiddels bijna gelijk staat aan X (9%). Daarna volgen YouTube (6%), Pinterest (4%) en LinkedIn (1%).

Miljuschka blijft – over alle kanalen heen – het grootste magazinemerk op sociale media. LINDA. stijgt naar plek 2, gevolgd door vtwonen. Voetbal International en Playboy maken de top 5 compleet. Alle merken in deze top 5 hebben meer dan een miljoen volgers.

De MMA Social Media Monitor wordt elk kwartaal gepubliceerd. In deze 35e editie zijn 134 Nederlandse magazinemerken opgenomen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Kleindier Magazine

Advertentietarieverkoop 'Kleindier Magazine' naar Bureau Van Vliet

De advertentieverkoop van Kleindier Magazine wordt vanaf nu verzorgd door Bureau Van Vliet. Het maandblad, met een oplage van 4.000 exemplaren, richt zich op liefhebbers en fokkers van onder meer raskonijnen, kippen, sierduiven, watervogels, cavia’s en andere kleine huisdieren. Het biedt artikelen over verzorging, huisvesting, gezondheid en rassen, aangevuld met verslaggeving van tentoonstellingen in Nederland en België, en een actuele agenda. Het blad, uitgegeven door Nederlandse Kleindierenpublicaties, informeert en verbindt een gepassioneerde gemeenschap van hobbyfokkers en dierenliefhebbers.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
businessinsider.nl

Sijthoff Media stopt per 1 juli 2025 met Business Insider Nederland

Sijthoff Media stopt per 1 juli 2025 met businessinsider.nl. Het platform, dat maandelijks meer dan 2,2 miljoen unieke bezoekers trekt, is de Nederlandse editie van het internationale zakelijke nieuwsmerk Business Insider, onderdeel van Insider Inc. Sijthoff Media kiest ervoor zich in de toekomst specifieker te richten op doelgroepen binnen finance, HR, marketing, M&A, tech en overheid. Daarnaast ligt de focus op de verdere ontwikkeling van het portfolio met congressen, trainingen en opleidingen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Disney Jr.

Disney Jr. neemt per 1 mei 2025 de zenderpositie van Disney XD over

Vanaf 1 mei 2025 neemt Disney Jr. de zenderpositie van Disney XD over in Nederland. Dit betekent dat Disney XD als lineaire zender stopt. De programma’s van Disney XD blijven wel beschikbaar via Disney Channel (lineair) en via de streamingdienst Disney+. Disney Jr. richt zich op jonge kinderen van 2 tot 6 jaar en zendt overdag uit. De programmering is vrolijk en educatief, met populaire titels zoals Bluey, Spidey and His Amazing Friends, Mickey Mouse Funhouse, Disney Jr. Ariel en Robogobo. De advertentieverkoop voor Disney Jr. wordt in Nederland verzorgd door Ad Alliance.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BBC NL

Naamswijziging voor BBC First: BBC NL richt zich op Nederlandse kijker

Vanaf 15 mei 2025 verandert de naam van het televisiekanaal BBC First in Nederland in BBC NL. De zender blijft zich richten op het aanbieden van Britse dramaseries en misdaadverhalen, voorzien van Nederlandse ondertiteling. BBC NL is speciaal samengesteld voor het Nederlandse publiek, met een selectie van programma’s van zowel BBC Studios als andere Britse producenten. De inhoud blijft grotendeels gelijk, maar de zender krijgt een vernieuwde uitstraling. Talpa Media, onderdeel van Talpa Network, verzorgt de advertentieverkoop.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
mobiliteitsportfolio

Overname mobiliteitsportfolio door ProMedia Group

ProMedia Group heeft per 31 maart 2025 het mobiliteitsportfolio van Acquire overgenomen. Het gaat om de vakbladen OV-Magazine, Verkeerskunde en MobiliteitsPlatform, evenals bijbehorende congressen zoals het Nationaal Fietscongres en het Nationaal Verkeerskundecongres. Deze titels richten zich op mobiliteitsvraagstukken bij overheid en beleid. Het team blijft actief vanuit Zwolle, waar ProMedia een kantoor opent. Voor betrokkenen verandert er op dit moment niets. Acquire richt zich na de verkoop op andere werkvelden, zoals openbare ruimte, zorg, welzijn en leefomgeving.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Radio Noordzee

Radio Noordzee teruggekeerd als digitaal radiostation via DAB+ en internet

Radio Noordzee, een zender van Talpa Network, is op 1 april 2025 officieel teruggekeerd als digitaal radiostation via DAB+ en internet. De zender richt zich volledig op Nederlandstalige muziek — Engelstalige nummers van Nederlandse artiesten worden niet uitgezonden. De slogan van de zender luidt dan ook: ‘200% Puur Hollands’. Sinds 2 april jl. is een vaste programmering ingevoerd, met Silvan Stoet in de ochtend, gevolgd door Marlayne Sahupala en een lunchshow met wekelijks wisselende Nederlandse artiesten. Jan-Paul Grootentraast verzorgt de middagshow. Op DAB+ heeft Radio Noordzee de plek ingenomen van Sky Radio Lovesongs, dat nu uitsluitend online beschikbaar is.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Koninklijke Eisma B.V.

Eisma Media Groep wordt Koninklijke Eisma B.V.

Ter ere van het 150-jarig bestaan heeft Eisma Media Groep op 3 april 2025 het predicaat ‘Koninklijk’ ontvangen van Zijne Majesteit de Koning. De naam van de holding is hiermee gewijzigd in Koninklijke Eisma B.V.. Voor de werkmaatschappijen verandert er niets, behalve een aanpassing in het logo. Koninklijke Eisma is actief in B2B- en educatieve markten met onder andere vaktijdschriften, websites, nieuwsbrieven, evenementen en leermiddelen. Ook Jongbloed Christelijke Media maakt deel uit van het bedrijf.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
TENNiS Magazine

TENNiS Magazine overgenomen door Sport76 Media

Sport76 Media heeft onlangs TENNiS Magazine overgenomen. De eerste editie onder de nieuwe uitgever verscheen op 28 maart jl. TENNiS Magazine is een luxe uitgave van 100 pagina’s en richt zich op zowel fanatieke als recreatieve tennisliefhebbers. De titel bestaat uit een magazine, nieuwsbrief en socialmediakanalen. De doelgroep bestaat uit 60% mannen en 40% vrouwen, wat de brede aantrekkingskracht van de sport weerspiegelt. In 2025 verschijnt het magazine vijf keer, in 2026 zes keer. De oplage bedraagt 15.000 exemplaren. Voorheen werd de advertentieverkoop verzorgd door Bureau Van Vliet.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
JAN introduceert vier redactionele formats op Instagram Reels

JAN introduceert vier redactionele formats op Instagram Reels

JAN van Hearst Netherlands lanceert vier nieuwe redactionele videoformats op Instagram Reels: Lift Fits, Beauty Test, Come Shop With Me en Styling Challenge. Elk format biedt op een toegankelijke manier inspiratie en advies voor de JAN-volger. In Lift Fits toont een redacteur haar outfit van de dag, inclusief linkjes om zelf te shoppen. In Beauty Test probeert de redactie virale beautyproducten uit en deelt hun bevindingen. Met Come Shop With Me gaan redacteurs langs winkels en boetieks om trends in beeld te brengen. In Styling Challenge stylen twee redacteurs dezelfde kledingstukken elk op hun eigen manier.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Digitale Stoepborden

PLUS Retail lanceert Digitale Stoepborden bij 50 winkels

Vanaf april 2025 lanceert PLUS Retail Digitale Stoepborden bij zo’n 50 winkels. Deze dubbelzijdige schermen breiden het bestaande netwerk van digitale schermen uit en tonen dezelfde content als in de winkel. De programmering bestaat uit een mix van winkelgerelateerde content, landelijke PLUS-informatie en Retail Media-invulling. Het aantal weergaven en het bereik van de schermen worden per winkel, per dag en per uur berekend op basis van kassatransacties en een standaardmethode voor het meten van zichtbaarheid (D-OTS) van VIA Nederland.

Met 3D-animaties kun je een product extra laten opvallen op de digitale schermen in en rond de winkels, waaronder ook de nieuwe digitale stoepborden. In deze animaties lijkt het alsof het product uit het scherm komt, wat zorgt voor een sterk visueel effect.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
BV Limburg

Nieuwe website en nieuwsbrief BV Limburg voor Zuid-Limburgse ondernemers

Op woensdag 12 maart 2025 is een nieuwe website van start gegaan die zich richt op nieuws voor ondernemers in Zuid-Limburg. De site, genaamd BV Limburg, is een initiatief van mediabedrijf De Media Experts uit Maastricht, dat ook de digitale krant De Nieuwe Ster uitgeeft. De website brengt lokaal zakelijk nieuws en wordt ondersteund door een wekelijkse nieuwsbrief op woensdag. Met dit platform wordt ingespeeld op de behoefte aan een centrale plek voor ondernemersnieuws in de regio.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Kompas Publishing aangesloten bij VINEX en opgenomen in NMO-onderzoek

Kompas Publishing aangesloten bij VINEX en opgenomen in NMO-onderzoek

Sinds 1 maart 2025 is Kompas Publishing aangesloten bij VINEX, waardoor de merken van het mediabedrijf worden meegenomen in het bereiksonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). Dit omvat de titels Startpagina (inclusief GoeieVraag), Kek Mama, Datumprikker, Weer.nl en het Viva forum.

Volgens Dennis Kortekaas, commercieel directeur van Kompas Publishing, biedt deelname aan NMO Online waardevol inzicht in het bereik van de titels en draagt het bij aan transparantie in de markt. Joris van Lierop, directeur van VINEX, geeft aan dat de toevoeging van Kompas Publishing helpt om een vollediger beeld te schetsen van het digitale mediagebruik in Nederland.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
ProMedia Group neemt uitgeverij Riomar over

ProMedia Group neemt uitgeverij Riomar over en versterkt positie in de binnenvaartsector

ProMedia Group, uitgever van vakmedia in transport, logistiek en mobiliteit, heeft per 5 maart 2025 uitgeverij Riomar overgenomen, bekend van de Binnenvaartkrant. Met deze overname breidt ProMedia haar maritieme portfolio uit en vergroot haar aanwezigheid in de binnenvaartsector. De Binnenvaartkrant blijft zelfstandig opereren, en voor personeel, lezers en adverteerders verandert er vooralsnog niets. ProMedia Group geeft diverse transportgerelateerde titels uit, zoals Nieuwsblad Transport en Schuttevaer, en wil met deze stap haar aanbod binnen maritieme en logistieke media verbreden.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
NPMM 2024-III

Nieuwe publicatie: NPMM 2024-III

De bereiksresultaten van NPMM 2024-III (NMO Print & Merken Monitor 2024-III) zijn in Retriever gepubliceerd. Deze publicatie biedt de nieuwste printbereikscijfers voor dagbladen en magazines over de periode Q3 2023 tot en met Q2 2024, waarmee je inzicht krijgt in het lezersbereik en de ontwikkelingen binnen de printmedia. De NPMM 2024-III resultaten geven een helder beeld van de populariteit en het bereik van verschillende titels.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Retail Media Mass Targeting - Shell Station Takeover (SST)

Shell Nederland en RetailMedia.One lanceren Retail Media Mass Targeting - Shell Station Takeover (SST)

RetailMedia.One en Shell Nederland introduceren Retail Media Mass Targeting - Shell Station Takeover (SST), een mediaplatform bij Shell-tankstations. Het concept maakt het mogelijk om alle touchpoints op een locatie gelijktijdig te benutten. Adverteerders kunnen alle digitale schermen, welkomstschermen en audiocommercials op een locatie afkopen voor brede zichtbaarheid. Shell stelt zijn mediakanalen beschikbaar, terwijl RetailMedia.One de techniek en exploitatie verzorgt.

De samenwerking richt zich op zowel FMCG-merken als B2B-partijen, zoals technologie- en adviesbureaus. Shell-tankstations hebben een groot bereik en zijn strategisch gelegen. De Shell Station Takeover (SST) bereikt 2 tot 2,5 miljoen bezoeken per week, met een publiek dat grotendeels verantwoordelijk is voor de dagelijkse boodschappen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
MedNet Huisartsgeneeskunde

MedNet Huisartsgeneeskunde: nieuwe print titel voor huisartsen

Springer Healthcare, onderdeel van de Springer Nature Group, lanceert de print titel MedNet Huisartsgeneeskunde: een vakblad + e-mail nieuwsbrief voor huisartsen. De titel brengt nieuws en praktijkvoorbeelden over ontwikkelingen binnen de huisartsgeneeskunde.

De redactie werkt samen met een adviesraad en richt zich op actuele thema’s binnen het vakgebied. Het vakblad verschijnt vier keer per jaar in tabloidformaat, met de eerste uitgave op 13 maart 2025. De nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden. MedNet Huisartsgeneeskunde is reeds een gevestigde naam voor het uitbrengen van geaccrediteerde scholing voor huisartsen. Nu aangevuld met nieuws voor de doelgroep.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Weekblad Privé

Weekblad Privé hanteert nieuwe formaten

Weekblad Privé van Mediahuis Nederland hanteert per 5 februari 2025 gewijzigde formaten. Privé richt zich op lezers met interesse in entertainment, royalty en showbizznieuws. Het blad wordt landelijk verspreid via losse verkoop en abonnementen en biedt exclusieve reportages, interviews en achtergrondverhalen over beroemdheden. Het nieuwe formaat van een 1/1 pagina bedraagt 220 x 290 mm.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
iCulture

online uitgever BigSpark nieuwe eigenaar van iCulture.nl

Online uitgever BigSpark is per 15 januari 2025 de nieuwe eigenaar van iCulture. De website wordt onderdeel van het Think Tech-platform, samen met iPhoned, iCreate, c’t, Android Planet en Androidworld. Dit platform bereikt maandelijks meer dan negen miljoen bezoekers.

iCulture blijft als merk bestaan en valt onder hoofdredacteur Sven Lamers. De website richt zich op ervaren Apple-gebruikers die hun apparaten optimaal willen benutten. Bezoekers vinden hier actueel nieuws, praktische tips en advies over producten en accessoires.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Geo-Informatie Nederland (GIN)

Advertentieverkoop Geo-Informatie Nederland (GIN) naar Geomares Publishing BV

Vanaf 2025 verzorgt Geomares Publishing de advertentieverkoop voor Geo-Informatie Nederland (GIN). Voorheen deed Performis dit. GIN bestaat uit het vakblad Geo-Info, een website en een maandelijkse nieuwsbrief. Deze richten zich op professionals en organisaties binnen de geo-informatiesector, zoals landmeters, geodesie-experts, cartografen, aardobservatiespecialisten en beleidsmakers in grond- en vastgoedbeheer. Geo-Info verschijnt vier keer per jaar en behandelt ontwikkelingen binnen het vakgebied. De website en nieuwsbrief bieden aanvullend nieuws, vacatures en mogelijkheden voor inhoudelijke bijdragen.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
hoofdmerken Radio 538, Radio 10 en Sky Radio

Talpa Network stopt met JUKE en focust op hoofdmerken

Talpa Network is gestopt met JUKE als zelfstandig merk en richt zich op de hoofdmerken Radio 538, Radio 10 en Sky Radio. JUKE functioneerde sinds 2017 als testlab voor digitale audio-innovaties en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën en samenwerkingen. Vanaf januari 2025 is JUKE niet meer beschikbaar in de appstores, en begin maart wordt de website volledig uitgefaseerd. De technologie en kennis die binnen JUKE zijn opgebouwd, worden geïntegreerd in toekomstige digitale initiatieven en vernieuwde platforms van Talpa Network.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
De Wereldfietser

De Wereldfietser voortgezet door Virtùmedia

De titel De Wereldfietser is overgenomen door Virtùmedia, en eind januari 2025 verscheen de eerste editie onder deze uitgever. Dit tijdschrift voor fietsreizigers staat vol met verhalen, interviews en tips over routes, materiaal en reizen. Het verschijnt vier keer per jaar in Nederland, gelijktijdig met De Vakantiefietser in Vlaanderen. Beide edities zijn identiek op het omslag na. In Nederland heet het De Wereldfietser, in België De Vakantiefietser. Advertenties worden in beide uitgaven gepubliceerd en verzorgd door Virtùmedia.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
PRINTmatters

Eisma Media Groep neemt PRINTmatters over

Per 3 februari, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari, heeft Eisma Media Groep het vakblad PRINTmatters overgenomen van Management Media. PRINTmatters richt zich op de grafimedia- en visuele communicatiebranche en verschijnt zes keer per jaar met een oplage van 4.200 exemplaren (eigen opgave). Naast het vakblad biedt PRINTmatters een website met dagelijkse updates en een wekelijkse nieuwsbrief. PRINTmatters biedt informatie en inzichten over trends, techniek, design en innovaties binnen de grafische sector.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
MMA Social Media Monitor

MMA Social Media Monitor 2024 Q4 in Retriever

De nieuwste data van de MMA Social Media Monitor zijn gepubliceerd in Retriever. De nieuwste cijfers tonen een duidelijke verschuiving in het platformgebruik van magazinemerken met nieuwsgerelateerde content. Volgers verlaten X (voorheen Twitter) en verplaatsen zich naar Instagram, Bluesky en LinkedIn. Deze trend is vooral zichtbaar bij nieuws-, opinie-, wetenschap- en sportmagazines. Daarnaast blijft TikTok het platform met de snelste groei; in het vierde kwartaal van 2024 nam het aantal volgers met 5% toe. Facebook behoudt het grootste aandeel met 42%, gevolgd door Instagram met 34%. Miljuschka blijft het grootste magazinemerk op sociale media, gevolgd door vtwonen en LINDA.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
TrosKompas en TV Krant

TrosKompas en TV Krant versterken positie bij Bindinc.

AVROTROS en Bindinc. maken een strategische wijziging bekend: vanaf 2025 vallen TrosKompas en TV Krant onder Bindinc. Er verandert vrijwel niets, alleen de formaten van spotjes zijn aangepast. Bindinc. neemt het volledige beheer over, inclusief productie, distributie, inkoop en verkoop van advertentieruimte en de exploitatie van de gidsen. De identiteit van TrosKompas en TV Krant blijft behouden.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon
Industrielinqs Magazine

PetroChem vanaf 2025 als katern in Industrielinqs Magazine

PetroChem verschijnt vanaf 2025 niet langer als losse uitgave, maar als speciale katern binnen Industrielinqs Magazine. Dit magazine, uitgegeven door ProMedia Publishers B.V., verschijnt voortaan 10 keer per jaar, in plaats van 5 keer. Industrielinqs Magazine richt zich op middel- en hoger management in de industrie. Het behandelt thema’s zoals energietransitie, innovatie en veiligheid, met daarbij speciale aandacht voor de petrochemische sector. Zo blijft het een waardevolle informatiebron voor professionals in deze branche.

  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon

Kennismaken met…

Image of Lars Griffioen
Lars Griffioen
Commercial Director bij Azerion
In drie woorden: Energiek, creatief en gedreven.
cup of coffee
Een dubbele espresso.
Adverteren nieuwskanalen

Mediaplanners bereiken via de nieuwskanalen?

Medianieuws per e-mail?

Ontvang een maandelijkse samenvatting van het meest belangrijke medianieuws per e-mail.