retriever media news

Retriever Media News is being read by Retriever subscribers and is also available to non-subscribers. The news is Dutch only because it focuses on the Dutch media market. This makes it a significant source of Dutch media news for anyone working in the media industry.

Motor.NL Media Company neemt Bigtwin over

24 May 2023  

Motor.NL Media Company, uitgever van onder meer de magazines MOTO73, Promotor en het platform Motor.NL, heeft alle activiteiten van Motive Media en Interbike Events overgenomen. Tot deze activiteiten behoren Bigtwin magazine en de Bigtwin Bikeshow & Expo, hét magazine en event voor de custombike-, chopper- en zelfbouw-liefhebber. Bigtwin is een aanvulling op het portfolio van Motor.NL Media Company en vergroot het bereik onder de Nederlandse motorrijders.

NRC ontwikkelt kunstmatige stemmen gebaseerd op redacteuren

10 May 2023  

NRC heeft kunstmatige stemmen ontwikkeld voor hun voorleesartikelen, gebaseerd op de stemmen van redacteuren Mischa Spel en Egbert Kalse. Hiermee willen ze de kwaliteit van de voorleesstemmen verbeteren en een herkenbaar NRC-geluid creëren dat past bij hun journalistiek. Het machine learning model is getraind met een unieke dataset verkregen uit de urenlange voorleessessies van Spel en Kalse in de studio. Hier kun je het volledige persbericht lezen.

Azerion lanceert AI-aangedreven Smart Content

9 May 2023  

Azerion lanceert 9 mei 2023 nieuwe oplossing genaamd ‘Smart Content’. Dit is een slimme technologie die advertenties en videomateriaal combineert. Het platform bevat een grote videobibliotheek met meer dan 10.000 videoclips van verschillende merken. Azerion heeft deze content zelf geproduceerd en het behandelt verschillende onderwerpen in verschillende categorieën. Door deze videocontent toe te voegen, kunnen uitgevers meer inkomsten genereren via het verkeer dat hieruit voortkomt. Met Smart Content helpt Azerion uitgevers om de juiste videocontent te vinden die aansluit bij hun publiek, wat zorgt voor meer betrokkenheid en relevantie.

RTL Nederland lanceert nieuw logo

2 May 2023  

Per 1 mei 2023 heeft RTL een nieuwe visuele identiteit met één logo. Het logo kleurt mee met de content en weerspiegelt de verscheidenheid en diversiteit van de programma’s en het online aanbod. RTL wil daarmee zijn kijkers, bezoekers, relaties en werkzoekenden één ervaring bieden.

AI in media

1 May 2023  

Hoewel Retriever.nl zich normaal gesproken alleen richt op nieuws over het medialandschap zoals het lanceren van nieuwe media kanalen die advertentiemogelijkheden bieden, zijn ontwikkelingen op het gebied van IAG en AI te belangrijk om niet te worden behandeld in onze branche. Naast OpenAI’s ChatGPT is er deze week een nieuw open source alternatief voor de AI-gedreven chatbot, genaamd HuggingChat.

Deze taalmodellen kunnen, naast vele andere toepassingen ook al paragrafen schrijven en teksten samenvatten, corrigeren of vertalen voor zowel professionele als creatieve doeleinden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld uw bedrijfsgeschiedenis samenvatten, een filmscript genereren en nog veel meer.

Toepassingen worden op dit moment in onze branche geïntroduceerd. Ze zijn nog niet perfect, maar het is zeker voor te stellen dat ontwikkelingen elkaar in razend tempo zullen opvolgen. Blijf nieuwsgierig, blijf kritisch en bekijk of het bij kan dragen aan je bedrijf. En bovenal: stop nooit met nadenken! Wij mensen zijn uniek en origineel!

Nationaal Media Onderzoek (NMO) publiceert 2ᵉ editie Mediatrends 2022

1 May 2023  

Eind maart 2023 is de tweede editie van NMO Mediatrends gepubliceerd, waarin ruim 10.000 respondenten van 13 jaar of ouder zijn ondervraagd over bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van (digitale) content. Ten opzichte van de vorige editie een jaar geleden is er weinig veranderd, maar het is duidelijk dat de lineaire vorm van mediaconsumptie opnieuw terrein heeft moeten prijsgeven aan de niet-lineaire vormen zoals streaming diensten. Voor meer informatie over het onderzoek en de resultaten, kun je het rapport NMO Mediatrends 2022 raadplegen.

MMA Social Media Cijfers 2023 Q1 in Retriever

24 April 2023  

De MMA Social Media Monitor Q1 2023 cijfers zijn gepubliceerd in Retriever. Het aantal volgers van magazinemerken op TikTok groeit met 8%. Uit de MMA Social Media Monitor is gebleken dat het aantal volgers op andere social media kanalen stabiel is gebleven of licht toe neemt. Het aantal volgers op Facebook en Twitter blijft stabiel, het aantal volgers op Instagram, Pinterest en Youtube stijgt licht. De top 5 meest populaire magazinemerken op social media (overall) zijn: vtwonen, Playboy, LINDA., Voetbal International en ELLE.

Mediahuis biedt nieuw HPTO pakket aan

Mediahuis
20 April 2023  

Per 1 mei a.s. biedt Mediahuis een vast HPTO (Homepage Takeover) pakket aan, bestaande uit de Take Over op de algemene homepage van telegraaf.nl, dagbladvanhetnoorden.nl, leeuwardercourant.nl en delimburger.nl. Het is ook mogelijk om deze per nieuwssite afzonderlijk in te schakelen. Meer informatie over deze advertentiemogelijkheden kun je vinden in Retriever.

Buzzword: GRP (Gross Rating Point)

19 April 2023  

Een Gross Rating Point (GRP) is een eenheid die wordt gebruikt om het bereik van een reclamecampagne uit te drukken. 1 GRP = 1% bereik in doelgroep, bijvoorbeeld 1% kijkdichtheid. Alle gross rating points samen geven een indicatie van de verdeling tussen het totale bereik van de doelgroep en het gemiddeld aantal contacten waarmee de doelgroep is bereikt. lees verder…

Naamswijzigingen bij enkele huis-aan-huisbladen van Rodi Media

11 April 2023  

Per 12 april 2023 voert Rodi Media, bij enkele huis-aan-huisbladen, naamswijzigingen door. De oplage van de kranten blijft onveranderd. Er zijn ook een aantal titels die opgesplitst worden in 2 edities maar deze zijn alleen als combinatie in te schakelen. Een voorbeeld hiervan is Ons Streekblad. De nieuwe titel van de advertentiecombinatie is Nieuwsblad Edam-Volendam | Nieuwsblad Waterland. Alle wijzigingen zijn te vinden in Retriever.