RTB (Real Time Bidding)

rtb

Een manier van advertentieruimte inkopen in real time via een veilingsysteem op het moment dat de ruimte beschikbaar komt (bijvoorbeeld tijdens het laden van een website).

Hoe het werkt:
Via een geautomatiseerd systeem wordt de beschikbare advertentieruimte automatisch en in real time geveild. Hierbij wordt rekening gehouden met het gebruikersprofiel van de ontvanger van de advertentie en het profiel van de uitgever. Het hele proces duurt zo kort, minder dan een seconde, dat de ontvanger er niks van merkt in laadtijden van de website.

Voorbeeld:
Stel je bezoekt een website waardoor een advertentievertoning wordt getriggerd. Je hebt cookies geaccepteerd en daardoor is je zoekgedrag waarschijnlijk al langer bijgehouden. Op basis hiervan is bij de uitgever een gebruikersprofiel bekend. Hierin is bijvoorbeeld opgenomen of je een man of een vrouw bent, op welke locatie je zit, de pagina waarop je je bevindt en wat je zoekgeschiedenis is. Uit deze informatie kunnen je mogelijke interesses gehaald worden.
Deze informatie gaat vanuit (de SSP van) de uitgever van de website naar een online veilingplaats (de ad exchange), die het voorlegt aan verschillende adverteerders (via hun DSP’s), die er geautomatiseerd en vanuit eigen eisen en wensen op kunnen bieden.

Het is niet altijd de hoogste bieder die de veiling voor de advertentieruimte wint. Soms wint de bieder die bijvoorbeeld meer clicks op zijn/haar advertentie weet te genereren of de bieder wiens merkwaardes beter overeenkomen met die van de uitgever.


  • X icon
  • Linkedin icon
  • Email icon